niedziela, 8 czerwca 2014

MUZEUM WSI OPOLSKIEJ

Spacer po skansenie to jest to , co bardzo lubię. Tu zatrzymał się czas. Domki - Chałupy są różne, niektóre zbudowane w konstrukcji zrębowej. W skład zagrody wchodzą budynki mieszkalne czasem spichlerze ganeczkowe, studnia, buda dla psa , drewniana huśtawka , ogródki kwiatowo-ziołowe.
W izbach widoczne belki stropowe na niektórych jest wycięta data budowy . Dachy dwuspadowe kryte często słomą . Budynki szerokofrontowe, dwutraktowe, o wnętrzu podzielonym na sień i dwie izby, trzy komory.

Szkoła , w której znajduje się klasa wyposażona w ławki, które zależnie od wzrostu dzieci można przestawiać (obracać ) siedzenie.  W takiej szkole naprzeciwko wejścia do klasy ( w sieni) było mieszkanie dla nauczyciela.
 Często w pokojach , w nogach łóżka ustawiane łóżeczko dla dziecka.Później były już osobne pokoiki dla dzieci i starych gospodarzy. Ciekawe  w jakim wieku byli ci starzy????

 Dachy niektórych domów pokryte gontami, szczyty deskowane ukośnie w motyw jodełki.. Spichlerze , stodoły, domki do pieczenia chleba, wiatraki, młyn oraz kościół spotkamy spacerując po skansenie. W domach sprzęt potrzebny do gospodarstwa domowego. Zaskoczona byłam pralką, prototyp naszej Frani:))) z drewna i  w wirnikiem i wyżymaczką na korbki ręczne.
Zdjęć dałam dużo ponieważ tak dużo ciekawostek i i tak nie pokazuję tu wszystkiego, co zobaczyłam. Jakość zdjęć nie najlepsza, niestety wysiadł mi aparat i prawie wszystkie zdjęcia robiłam komórką, za co  przepraszam. 














































 

















7 komentarzy:

  1. Kaziu, przecudne miejsce.
    Już sobie zapisuję nazwę skansenu. Mam nadzieję, że go odwiedzę bo uwielbiam skanseny.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jakże często przejeżdżam tam obok:):
    Ale wśrodku też byłam:):
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam takie miejsca, szczegolnie kiedy jest malo turystow.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie miałam okazji tam być. Muszę nadrobić, bo miejsce jest tego warte!

    OdpowiedzUsuń
  5. Skansen jest przepiękny...Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Byłam w skansenie tylko...Wsi Lubelskiej,ale jak widzę po zdjęciach to te same klimaty.Skanseny to nasze dziedzictwo,na prawdę warto je obejrzeć,szczególnie dzieci powinny zobaczyć jak żyli ich pradziadkowie,no nie!?

    OdpowiedzUsuń
  7. Dziekuje za komentarze. Skansen to powrót do czasów pradziatków. Dobrze , ze są takie miejsca gdzie można poczuć klimaty tamtych czasów:)

    OdpowiedzUsuń